Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Monitor zero-emissiebussen: hausse aan vertraagd materieel verwacht

De Monitor zero-emissiebussen over het vierde kwartaal van 2023 laat zien dat de elektrische vloot door leveringsproblemen bij leveranciers het afgelopen jaar met slechts 137 bussen is toegenomen. De verwachte instroom voor 2024 is daardoor gestegen tot maar liefst 1.766 zero-emissiebussen.
 
  • De start van enkele nieuwe ov-concessies trok afgelopen weken veel media-aandacht, mede door een haperende inzet van en een tekort aan zero-emissiebussen. Zo zijn er opstartproblemen in Zaanstreek-Waterland (volledige vloot VDL-bussen), bij de toevoeging van IJsselmond en Lelystad aan IJssel-Vecht (30 Ebusco-bussen) en in Twente (bij ongeveer 30 van de 100 Volvo-bussen). De vervoerders vangen het tekort tijdelijk op door (verouderd) materieel van elders te halen (bijvoorbeeld uit Berlijn) of door bussen uit andere concessies te lenen. Zo rijden in Twente bussen uit Zuid-Holland en Limburg.

    In het eerste kwartaal van 2024 komt, als het goed gaat, een grote stroom zero-emissiebussen op gang in Zaanstreek-Waterland en IJssel-Vecht.

Scroll naar boven