Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Wikken en Wegen van keuzen voor parkeren, casus Maasterras in Dordrecht

CROW-KpVV heeft een publicatie uitgebracht over een analyse met Wikken en Wegen voor parkeren in het Dordtse herontwikkelingsgebied Maasterras. De casus geldt als voorbeeld van duurzame gebiedsontwikkeling.
 
  • Het Maasterras wordt ontwikkeld volgens het STOMP-principe. Hierbij staat de auto niet langer centraal bij de inrichting van de ruimte. Prioriteit is er voor de voetganger (Stappen), dan voor de fietser (Trappen), dan voor Openbaar vervoer, dan voor MaaS en als laatst krijgt de Privéauto een plek bij de inrichting.

    Uit de analyse met Wikken en Wegen komt dat een parkeergarage bij het Maasterras voor bewoners en bezoekers van de binnenstad van Dordrecht is te verkiezen boven parkeren op maaiveld. De investeringskosten van deze locatie zijn weliswaar hoger dan op andere locaties, maar dit wordt meer dan goedgemaakt door de financiële en maatschappelijke baten, onder meer door een autoluwere binnenstad.
     
    Voor de toekomstige bewoners van het Maasterras is een lage parkeernorm, in combinatie met goede mobiliteitsalternatieven, maatschappelijk gezien veel gunstiger dan een klassieke parkeeroplossing in garages onder de appartementengebouwen. De kwaliteit van de openbare ruimte gaat erop vooruit en parkeren op afstand is ook goedkoper voor de toekomstige bewoners. De autobereikbaarheid wordt echter wel lager.
Scroll naar boven