Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Wikken en Wegen van keuzen voor parkeren, casus Maasterras in Dordrecht
Terug naar het overzicht
Terug naar KPVV
Wikken en Wegen van keuzen voor parkeren, casus Maasterras in Dordrecht
Datum:
09-03-2023
Onderwerp(en):
Parkeren
,
Ruimte & Mobiliteit
CROW-KpVV heeft een publicatie uitgebracht over een analyse met Wikken en Wegen voor parkeren in het Dordtse herontwikkelingsgebied Maasterras. De casus geldt als voorbeeld van duurzame gebiedsontwikkeling.
Bekijk document
Omschrijving
Het Maasterras wordt ontwikkeld volgens het STOMP-principe. Hierbij staat de auto niet langer centraal bij de inrichting van de ruimte. Prioriteit is er voor de voetganger (Stappen), dan voor de fietser (Trappen), dan voor Openbaar vervoer, dan voor MaaS en als laatst krijgt de Privéauto een plek bij de inrichting.
Uit de analyse met Wikken en Wegen komt dat een parkeergarage bij het Maasterras voor bewoners en bezoekers van de binnenstad van Dordrecht is te verkiezen boven parkeren op maaiveld. De investeringskosten van deze locatie zijn weliswaar hoger dan op andere locaties, maar dit wordt meer dan goedgemaakt door de financiële en maatschappelijke baten, onder meer door een autoluwere binnenstad.
Voor de toekomstige bewoners van het Maasterras is een lage parkeernorm, in combinatie met goede mobiliteitsalternatieven, maatschappelijk gezien veel gunstiger dan een klassieke parkeeroplossing in garages onder de appartementengebouwen. De kwaliteit van de openbare ruimte gaat erop vooruit en parkeren op afstand is ook goedkoper voor de toekomstige bewoners. De autobereikbaarheid wordt echter wel lager.
Scroll naar boven