Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Staat van de zero-emissiebussen 2022

De jaarlijkse uitgave 'Staat van de zero-emissiebussen' laat zien hoever we zijn gevorderd op weg naar 2030, het jaar waarin alle bussen in het stads- en streekvervoer zero-emissie moeten zijn. De editie over 2022 staat in het teken van vertraagde busleveranties als gevolg van corona.
 
  • Door corona liepen vervoerbedrijven meer risico's bij de aanschaf van zero-emissiematerieel. Met teruggelopen reizigersaantallen, en dus ook inkomsten, is het lastiger om de bussen gefinancierd te krijgen. Daarnaast is de aanbesteding van verschillende aflopende concessies uitgesteld. Het ministerie van IenW introduceerde wel een tegemoetkoming bij de finan­ciering van zero-emissiematerieel.
     
    De 'Staat van de zero-emissiebussen 2022' laat zien hoever we zijn gevorderd op weg naar eindhalte 2030: met de instroom van het materieel, de milieuprestaties en de beoordeling van zero-emissiebussen in de OV-Klantenbarometer. Ook de kosten en financiering van zero-emissievervoer komen aan de orde, en het stallen, laden en tanken van zero-emissiebussen. Verder belicht de publicatie de praktijk in vijf concessiegebieden: Hoeksche Waard–Goeree Overflakkee, Gooi en Vechtstreek, IJssel-Vecht, provincie Utrecht en provincie Limburg.

    Download hier de Engelse versie van de Staat van de zero-emissiebussen 2022. De Nederlandse versie zit onder de groene knop.
Scroll naar boven