Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Staat van de zero-emissiebussen 2022
Terug naar het overzicht
Terug naar KPVV
Staat van de zero-emissiebussen 2022
Datum:
24-05-2023
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
De jaarlijkse uitgave 'Staat van de zero-emissiebussen' laat zien hoever we zijn gevorderd op weg naar 2030, het jaar waarin alle bussen in het stads- en streekvervoer zero-emissie moeten zijn. De editie over 2022 staat in het teken van vertraagde busleveranties als gevolg van corona.
Bekijk document
Omschrijving
Door corona liepen vervoerbedrijven meer risico's bij de aanschaf van zero-emissiematerieel. Met teruggelopen reizigersaantallen, en dus ook inkomsten, is het lastiger om de bussen gefinancierd te krijgen. Daarnaast is de aanbesteding van verschillende aflopende concessies uitgesteld. Het ministerie van IenW introduceerde wel een tegemoetkoming bij de financiering van zero-emissiematerieel.
De 'Staat van de zero-emissiebussen 2022' laat zien hoever we zijn gevorderd op weg naar eindhalte 2030: met de instroom van het materieel, de milieuprestaties en de beoordeling van zero-emissiebussen in de OV-Klantenbarometer. Ook de kosten en financiering van zero-emissievervoer komen aan de orde, en het stallen, laden en tanken van zero-emissiebussen. Verder belicht de publicatie de praktijk in vijf concessiegebieden: Hoeksche Waard–Goeree Overflakkee, Gooi en Vechtstreek, IJssel-Vecht, provincie Utrecht en provincie Limburg.
Download hier de
Engelse versie
van de Staat van de zero-emissiebussen 2022. De Nederlandse versie zit onder de groene knop.
Scroll naar boven