Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Staat van het regionale openbaar vervoer 2021
Terug naar het overzicht
Terug naar KPVV
Staat van het regionale openbaar vervoer 2021
Datum:
10-11-2022
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
Het tweede coronajaar, 2021, liet een licht herstel zien van het reizigersvervoer. Dat blijkt uit de 'Staat van het regionale openbaar vervoer 2021' van CROW-KpVV.
Bekijk document
Omschrijving
In 2021 is het aantal instappers in het regionale ov met 6% gestegen, maar dat lag nog wel ruim 40% lager dan in 2019. Structurele aanpassingen zijn doorgevoerd in de dienstregeling van 2021 om het inkomstenverlies gedeeltelijk op te vangen. Vooral nachtlijnen (geen nachthoreca) en spitslijnen (voldoende capaciteit in overige lijnen) zijn geschrapt. Toch bleef ruim 90% van de dienstregeling uit 2019 overeind in 2021.
Ondanks de tegenvallende reizigersaantallen gaat de verduurzaming van de busvloot onverminderd door. Eind 2021 reden er 1.346 zero-emissiebussen in Nederland, 195 meer dan in 2020. Daarmee is ongeveer een kwart van de ov-bussen zero emissie, een goede basis op weg naar een volledig zero-emissiewagenpark in 2030. De milieuwaarde van het totale wagenpark is gestegen van een 5,2 naar een 5,7.
Scroll naar boven