Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Staat van het regionale openbaar vervoer 2021

Het tweede coronajaar, 2021, liet een licht herstel zien van het reizigersvervoer. Dat blijkt uit de 'Staat van het regionale openbaar vervoer 2021' van CROW-KpVV.
 
  • In 2021 is het aantal instappers in het regionale ov met 6% gestegen, maar dat lag nog wel ruim 40% lager dan in 2019. Structurele aanpassingen zijn doorgevoerd in de dienstregeling van 2021 om het inkomstenverlies gedeeltelijk op te vangen. Vooral nachtlijnen (geen nachthoreca) en spitslijnen (voldoende capaciteit in overige lijnen) zijn geschrapt. Toch bleef ruim 90% van de dienstregeling uit 2019 overeind in 2021.
     
    Ondanks de tegenvallende reizigersaantallen gaat de verduurzaming van de busvloot onverminderd door. Eind 2021 reden er 1.346 zero-emissiebussen in Nederland, 195 meer dan in 2020. Daarmee is ongeveer een kwart van de ov-bussen zero emissie, een goede basis op weg naar een volledig zero-emissiewagenpark in 2030. De milieuwaarde van het totale wagenpark is gestegen van een 5,2 naar een 5,7.
Scroll naar boven