Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Position paper: zet geen rem op innovatie bij verkeersmanagement

03-04-2024

Zorg er voor dat je Artificial Intelligence (AI) op het terrein van verkeersmanagement niet onnodig belemmert. Dat is de boodschap van het TM2.0 Innovatieplatform in een position paper aan de Europese Commissie. CROW-KpVV maakt deel uit van dat platform. Het benoemen van AI-systemen voor verkeersmanagement als ‘hoog risico’ kan een rem zetten op noodzakelijke innovatie.

De Europese ‘AI Act’ is op 9 december aangenomen en treedt eind april in werking, waarna de implementatiefase begint. De wet regelt de ontwikkeling en het gebruik van AI in de Europese Unie en hanteert een risico-gebaseerde aanpak. De meeste AI-toepassingen moeten aan minimale eisen moeten voldoen, sommige toepassingen worden verboden en sommige zijn aangemerkt als hoog risico en moeten aan strengere eisen voldoen.
 
Tot de hoogrisicogroep horen de AI-systemen die in veiligheidssystemen in het management van het wegverkeer worden gebruikt. De Europese Commissie moet nu gedetailleerde implementatie-richtlijnen gaan opstellen over wat nu precies onder de wet gaat vallen. Aan de hand van user cases op het gebied van verkeersmanagement moet duidelijk worden wat hoog risico is en wat niet. 

Bevorderen verkeersveiligheid

Het TM2.0 platform, dat publieke en private organisaties in verkeersmanagement samenbrengt, heeft een position paper ontwikkeld waarin het een voorschot neemt op de implementatie-richtlijnen. Daarin stelt TM2.0 dat zeer gericht moet worden gekeken naar hoe en waar AI wordt ingezet en of een beslissing door mensen, geheel geautomatiseerd of door een combinatie van beide wordt genomen. AI wordt al jaren ingezet om de verkeersveiligheid te bevorderen. 
 

Innovatie hard nodig

Het is goed dat er controle komt om risico’s voor weggebruikers te voorkomen, maar TM2.0 vraagt daarbij aan de Europese Commissie om AI in verkeersmanagement niet onder algemene verdenking te stellen. Als veiligheidsbevorderende AI-toepassingen die lage of geen risico’s met zich meebrengen worden onderwerpen aan lange administratieve procedures, zal dat leiden tot een rem op innovatie. En innovatie in met name AI, is hard nodig om het verkeerssysteem veiliger en efficiënter te maken. Daarom vraagt TM2.0 in zijn position papier om het kind niet met het badwater weg te gooien.

Meer informatie

Position paper

 

Scroll naar boven