Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Verslag expertbijeenkomst Veilige snelheden buiten de bebouwde kom

13-09-2023

Welke snelheden zijn veilig buiten de bebouwde kom en hoe zit het met de netwerkeffecten en geloofwaardigheid? Over die vragen boog zich een groep van experts op donderdag 31 augustus bij CROW in Utrecht.

Een derde van de dodelijke ongevallen houdt verband met de overschrijding van de snelheidslimiet of met een snelheid die niet is aangepast aan de omstandigheden. Dan lijkt snelheidsverlaging een logische maatregel, maar zo eenvoudig is het niet. Onder de bezielende leiding van LEF-facilitators van bureau JongeHonden bogen de deelnemers aan de expertbijeenkomst zich in groepjes over een specifiek vraagstuk met betrekking tot veilige snelheden buiten de bebouwde kom.
 

RSW80

De ochtendsessie ging over het aanleggen of inrichten van regionale stroomwegen met een maximale snelheid van 80 km/uur in plaats van 100 km/uur, de RSW80. Daarbij wordt momenteel ‘ongewenst creatief’ omgegaan met het gebruik van ontwerpkenmerken van verschillende wegtypen en snelheidsregimes. Moeten we dit bijeenrapen van wegkenmerken om tot een passend ontwerp te komen afkeuren? Of moet CROW-KpVV hier passende richtlijnen voor opstellen? 
 

ETW30

In de middagsessie stonden de erftoegangswegen buiten de kom met een maximale snelheid van 60 km/uur centraal. We vinden het blijkbaar heel normaal dat al het verkeer zich op deze wegen mengt op één rijbaan, terwijl we binnen de kom 50 km/uur al gauw te snel vinden voor het mengen van fietsers met gemotoriseerde verkeer. Zou voor bepaalde erftoegangswegen buiten de bebouwde kom een erftoegangsweg met een lagere snelheidslimiet een oplossing kunnen zijn? Bijvoorbeeld de ETW30?
 
Het programma startte in de ochtend met een korte inleiding op het onderwerp door RWS en SWOV en in de middag door CROW-KpVV en SWOV. Na de introductie van het onderwerp werden enkele stellingen voorgelegd met betrekking tot een lagere maximumsnelheid: onder meer over het effect op de omgeving, de verkeersveiligheid (meer onveilig gedrag door inhalen?) en over handhaafbaarheid. 
 

Persona's

Vervolgens is het vraagstuk in groepjes besproken op basis van persona's die vanuit hun eigen perspectief naar de weg kijken: weggebruiker, wegbeheerder, handhaver, bewoner. Daarna zijn een paar debatrondes gehouden over aan de ene kant het vasthouden aan de wegcategorie zoals we die in de richtlijnen kennen versus het meer flexibel toepassen van de richtlijnen.
 
In de middag ging het gesprek met de hele groep over vragen als: komen we een stap verder met veilige snelheden door na te denken over alle perspectieven? Hoe gaan deze partijen samenwerken? Wat hebben ze van elkaar nodig? En wat gaat het opleveren?
 

Sessie op NVC

Al met al was het een intensieve dag met veel kennisuitwisseling, enthousiasme en nieuwe opgedane contacten en inzichten. Om de bijeenkomst in twee woorden samen te vatten: wordt vervolgd! 
 
De uitkomsten worden verwerkt en gedeeld tijdens een sessie op het Nationaal Verkeerskundecongres (NVC) op 2 november. SWOV zal daarbij de kansen en risico's van snelheidsverlaging duiden en aan de hand van stellingen wordt de mening van het publiek gepeild. Bij deze sessie komt naast de RSW80 en de ETW30 ook de GOW60 ter sprake.

Meer informatie vind je op de website van het NVC. 
  Naar de website

Scroll naar boven