Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Verkenning zebrapaden, meer eenduidigheid in toepassen zebra's

19-09-2023

Met de Verkenning zebrapaden geeft CROW-KpVV inzicht in het beleid van gemeenten met betrekking tot zebrapaden, met name in de keuzes die zij maken om zebra's wel of niet toe te passen. Het streven is om meer eenduidigheid te brengen in de toepassing van zebra’s in Nederland.

Gemeenten hanteren al vele jaren verschillende uitgangspunten voor het toepassen van zebra’s, of formeel: voetgangersoversteekplaatsen. Rond zebrapaden doen allerlei mythes de ronde. Ze zouden schijnveiligheid bieden en niet mogen in 30- en 50km-straten. Daarom heeft CROW-KpVV aan Mobycon gevraagd een verkenning uit te voeren naar de toepassing van zebrapaden. 
 
De onderzoekers hebben de literatuur nageslagen op wat bekend is over zebrapaden en hoe gemeenten er in de praktijk mee omgaan. Ook hebben ze de bestaande aanbevelingen over de toepassing van zebrapaden tegen het licht te houden. Samen met CROW-KpVV zijn voorlopige aanbevelingen voor de toepassing van zebrapaden opgesteld voor verschillende kruispuntentypen en wegvakken. Daarnaast zijn adviezen gegeven voor vervolgstappen. 
 

Kortste route

In het verkeer ondervindt de voetganger de grootste problemen bij het oversteken van wegen. Bijna 80 procent van alle ongevallen waarbij voetgangers zijn betrokken, heeft een relatie met het oversteken. Het merendeel van de geregistreerde letselongevallen met voetgangers vindt op wegvakken plaats. Een voetganger steekt namelijk via de kortste route over en dat is lang niet altijd bij een oversteekvoorziening op een kruispunt.
 
Een zebrapad wijst de weggebruikers op een belangrijke concentratie van voetgangers waaraan het rijdend verkeer voorrang moet verlenen. Door het oversteken van een wegvak te centreren, verbetert de verkeersveiligheid. Het kruisend verkeer verwacht op die locatie overstekende voetgangers en kan daar op anticiperen. Op hun beurt worden voetgangers gestimuleerd over te steken bij een zebra omdat ze dan voorrang krijgen.
 

Oversteekwijzer

Er zijn ook andere manieren om voetgangers veilig te laten oversteken. Zo kan een gemeente gebruikmaken van met verkeerslicht geregelde oversteekvoorzieningen (scheiding in tijd) en ongelijkvloerse oversteekvoorzieningen (scheiding in ruimte). CROW heeft een instrumentarium ontwikkeld om wegbeheerders te helpen bij het maken van weloverwogen keuzes van het soort oversteekvoorziening: de Oversteekwijzer. Hierin staan ook verschillende richtlijnen voor het toepassen van zebrapaden. In de praktijk gebruiken gemeenten echter verschillende afweegmethodes voor het wel of niet toepassen van zebrapaden.

Download de Verkenning zebrapaden vanaf deze pagina.

Scroll naar boven