Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Samen werken aan een autoluwe stad, 7 juni

05-05-2023

CROW en Platform31 houden op woensdag 7 juni de bijeenkomst 'Samen werken aan een autoluwe stad' in Amersfoort. Aan de hand van praktijkvoorbeelden in Amsterdam en Dordrecht wordt duidelijk welke uitdagingen zich voordoen op weg naar een autoluwe stad.

Tijdens de bijeenkomst komen de gebiedsontwikkelingen Haven-Stad in Amsterdam en Spoorzone in Dordrecht aan de orde. Hoe verloopt daar de samenwerking tussen de mobiliteitsprofessionals en de stedenbouwers? Wat zijn de juiste momenten in de gebiedsontwikkeling voor aanpassingen van de openbare ruimte, infrastructuur en nieuwe vormen van stallen en delen van vervoermiddelen? Waar liggen de kansen en de obstakels voor een autoluwe stad?
 
STOMP-principe en digitale toolbox 
Frans Bekhuis (projectmanager CROW) en Emile Revier (stedenbouwkundige Posadmaxwan) geven een toelichting op het STOMP-principe en de digitale toolbox die CROW hiervoor heeft ontwikkeld. Dit doen zij aan de hand van praktijkervaringen in enkele gemeenten. Aan de orde komen thema’s als actieve mobiliteit en nabijheid, deelmobiliteit (MaaS), mobiliteitshubs, stadslogistiek, parkeernormen en gedragsverandering, toegankelijkheid en mobiliteitsrechtvaardigheid (betaalbaarheid).
 
Praktijkvoorbeeld Amsterdam: Haven-Stad 
Lubbert Hakvoort (programmamanager Haven-Stad, gemeente Amsterdam) en Micha Sijtsma (mobiliteitsmanager Haven-Stad, APPM) schetsen de transformatie- en bereikbaarheidsopgave van Haven-Stad in de gemeente Amsterdam. Deelgebieden ten noorden en ten zuiden van het IJ worden getransformeerd naar nieuwe woon- en werklocaties met een hoge dichtheid. Het wordt een autoluwe wijk met een lage parkeernorm. Het parkeren zal bovendien grotendeels in de gebouwen plaatsvinden. De gemeente zet zoveel mogelijk in op lopen, fietsen en ov. Het autoverkeer wordt aan de randen opgevangen in mobiliteitshubs. Door werken en winkelen naar Haven-Stad te halen, komen deze faciliteiten op wandel- en fietsafstand.

Praktijkvoorbeeld Dordrecht: Maasterras 
Marc Bonekamp (projectmanager Maasterras, onderdeel van Spoorzone Dordrecht) en Peter Vissers (strategisch beleidsadviseur mobiliteit, gemeente Dordrecht) presenteren het stedelijk vernieuwingstraject Maasterras. Maasterras past STOMP toe in het plan om een autovrije parkachtige verbinding te creëren tussen Dordrecht en Zwijndrecht en een wandelvriendelijk park rondom nieuwe woningen en voorzieningen als supermarkten. Zij bespreken de kansen en uitdagingen van het toepassen van STOMP. Lees ook de CROW-analyse over parkeren in Maasterras en het recente artikel in het AD daarover.
 
Voor wie?
Deze kennissessie is interessant voor gemeenten, provincies, corporaties, marktpartijen, kennisinstellingen en andere partijen die werken aan binnenstedelijke transformatieprojecten en daarbij anders en ambitieus willen kijken naar mobiliteit en toegankelijkheid van hun gebied.
 
Aanmelden
Wil jij erbij zijn op 7 juni? Meld je dan via het aanmeldformulier.
 

Scroll naar boven