Arjan Bezemer (C-ITS Advies) trapte op 29 november namens CROW af met een sessie over hoe de intelligente verkeersregelinstallatie (iVRI) kan helpen bij het behalen van de SUMP-doelen. SUMP is het Sustainable Urban Mobility Plan van de Europese Unie, te vergelijken met het Regionale Mobiliteitsplan (RMP) in Nederland. SUMP wordt verplicht vanuit de EU. Steden die hiermee aan de slag moeten, kunnen de iVRI inzetten als een van de tools.
Als landen met intelligente verkeerslichten gaan werken, is het handig als dit zoveel mogelijk op gelijke wijze gebeurt. Nederland en Vlaanderen hebben al standaarden ontwikkeld voor intelligente verkeerslichten die andere EU-landen gratis kunnen gebruiken. Hoe meer landen dezelfde standaarden voor intelligente verkeerslichten hanteren, hoe meer serviceproviders ermee aan de slag gaan, is de boodschap van Bezemer. Zie hier zijn presentatie.
Intelligent Speed Assistance
De tweede CROW-presentatie op
POLIS gaat over de Intelligent Speed Assistance (ISA) door Erik Donkers van VIA software en Gerard van Dijck, CROW. ISA is verplicht in nieuwe voertuigen, dus zullen betrokken partijen er samen voor moeten zorgen dat het systeem goed werkt. De CROW-werkgroep ISA Nederland heeft hier een
handreiking over opgesteld, die ook beschikbaar is in het Engels. Bekijk de
presentatie.
De derde presentatie in Leuven is van Gerard van Dijck (CROW) en Peter Morsink (Royal HaskoningDHV) en gaat over de komst van automatische voertuigen. Hoe kunnen steden zich daar op voorbereiden? Welke stappen nemen we als eerste, maar vooral wat moet het eindbeeld zijn vanuit het beleid? Als we dat eindbeeld weten, wordt het ook beter stuurbaar. De
whitepaper over de impact van zelfrijdend vervoer op de infrastructuur geeft daar een beeld van. Zie ook de
presentatie tijdens de sessie.
Data-gedreven verkeersveiligheidsaanpak
Eric de Kievit (CROW/Kennisnetwerk SPV) presenteert in Leuven de risicogestuurde, data-gedreven verkeersveiligheidsaanpak in Nederland. Door het format van de werksessie, een Pecha Kucha met maximaal 20 slides en 20 seconden per slide en dan vier Pecha Kucha-presentaties in anderhalf uur, blijft er ruimschoots tijd over voor een paneldiscussie.
Tijdens de presentaties en in de discussie valt het Eric op dat ook in Europees verband de nadruk bij verkeersveiligheid ligt op de kwaliteit van ongevalsdata in modellen en dashboards. Het werken met risico-indicatoren – naast ongevalsdata – is nog geen gemeengoed. Dat een proactieve aanpak van verkeersveiligheid moet, is wel algemeen geaccepteerd. Bekijk zijn
presentatie.
Alle presentaties die zijn gehouden tijdens POLIS 2023, inclusief downloads, staan op
deze pagina.