Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Monitor Toekomstbeeld OV 2040, meting over tweede coronajaar 2021

12-04-2023

In de derde Monitor Toekomstbeeld OV 2040 zijn opnieuw de vijf doelen van het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 gemeten. De resultaten over 2021 wijken deels sterk af van de periode voor Covid-19, maar minder dan in 2020.

De voortgang op de vijf doelen voor het openbaar vervoer in het kader van Toekomstbeeld OV 2040 zijn weer gemeten aan de hand van 17 indicatoren. De 3-meting is uitgevoerd door het kernteam monitoring Toekomstbeeld OV 2040 – bestaande uit CROW-KpVV, het ministerie van IenW en KWINK groep – in opdracht van het Programma Toekomstbeeld OV. De 2-meting van de monitor verscheen in april 2022.
 
In het Contouren Toekomstbeeld OV 2040 hebben het Rijk, regio’s, vervoerders en ProRail vijf doelen gesteld om vanuit het ov een bijdrage te leveren aan maatschappelijke (ruimtelijke) opgaven rond economie, woningbouw en leefomgeving. Hieronder staan de vijf doelen met de belangrijkste resultaten uit de 3-meting.
 
Doel 1. Het ov vangt zijn deel van de mobiliteitsgroei op, in stedelijk gebied is ov samen met de fiets het belangrijkste vervoermiddel.
Na een sterke afname in 2020, nam het totaal aantal reizigerskilometers in het ov toe met 7,3% in 2021. Het ov, de fiets en lopen waren samen goed voor 72,5% van het aantal verplaatsingen binnen stedelijk gebied. In de periode 2018-2021 neemt het aandeel verplaatsingen door ov, fiets en lopen geleidelijk toe. 
 
Doel 2. Het klantoordeel in het hele ov gaat naar een 8 gemiddeld.
Het gemiddelde klantoordeel over een rit in het Nederlandse ov is een 7,9 in 2021. Er zijn geen vergelijkbare cijfers over 2020, omdat het klantonderzoek toen niet op dezelfde wijze is uitgevoerd door Covid-19 (zie de OV-Klantenbarometer). In 2019 was het gemiddelde klantoordeel een 7,8 en in 2018 een 7,7.
 
Doel 3. De gehele ov-sector zero-emissie en circulair.
In 2021 nam de CO2-uitstoot per dienstregelingskilometer voor de ov-bus af met 9,7% ten opzichte van 2020. Het energieverbruik per reizigerskilometer voor bus, metro, regionale trein en NS-trein zijn in 2021 lager dan 2020. Nieuw dit jaar is een (kwalitatieve) inventarisatie naar de status quo van circulariteit binnen de hele ov-sector. Op het gebied van circulariteit meet vooralsnog alleen NS de eigen prestaties.

Doel 4. Nederland is een koploper in innovatie en vernieuwing van het ov.
Recent is een Innovatienetwerk OV gestart. Het bouwt voort op de ‘Innovatieroute’, een samenwerkingsverband van MRDH, RET en HTM.
 
Doel 5. We streven – ook met het intensiveren van het ov – naar een voortdurende verbetering van veiligheid en minder hinder voor de omgeving.
Na een daling van het aantal dodelijke slachtoffers tussen 2018 en 2020 (van 16 naar 8), nam het aantal in 2021 weer toe naar 11. Het aandeel van de Nederlandse bevolking dat ernstige hinder en slaapverstoring door geluid ondervindt door het ov is in 2021 afgenomen.
 
De gezamenlijke partners van het Programma Toekomstbeeld OV geven na het uitkomen van de Monitor Toekomstbeeld OV 2040 samen betekenis aan de uitkomsten van de monitor. Daarnaast geven zij sturing aan de afspraken die zijn gemaakt vanuit het Contouren Toekomstbeeld OV 2040 en de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV
 
Download de Monitor Toekomstbeeld OV 2040, 3-meting vanaf deze pagina.

Scroll naar boven