Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

CROW krijgt inkijkje in vernieuwing station Ede-Wageningen

17-04-2023

Een twintigtal CROW'ers bracht op dinsdag 28 maart een bezoek aan Spoorzone Ede. Want op een steenworp afstand werken van station Ede-Wageningen en niet weten wat daar gebeurt, dat kan natuurlijk niet. Temeer omdat de bouwers van het station de expertise van CROW dagelijks in praktijk brengen.

Het vurenhout van de dakranden en de toren wordt afgewerkt met zink. 
 
De vernieuwing van station Ede-Wageningen kent een roerige geschiedenis. De ideeën daarover gaan terug tot 1988 als NS het ambitieuze toekomstplan Rail 21 uitbrengt. Onderdeel daarvan is de Hogesnelheidslijn-Oost: verdubbeling van de sporen op het traject Amsterdam–Utrecht–Arnhem–Duitse grens voor een snelle verbinding met Keulen en Frankfurt. In 2001 maakt minister Netelenbos een einde aan dat plan. De tijdwinst en het verwachte aantal reizigers zouden de investering van 4 tot 7 miljard euro niet rechtvaardigen. 
 

Verdiepte sporen

Interessant is dat Tineke Netelenbos na haar ministerschap, als burgemeester van Ede, in 2005 zelf een plan inbrengt voor de spoorzone in Ede. Haar opvolger bij Verkeer en Waterstaat, minister Carla Peijs, zegt daar 40 miljoen euro voor toe. ProRail en NS zijn nauwelijks op de hoogte van het plan. Niet veel later blijkt een belangrijk onderdeel, de verdiepte ligging van de sporen, lastig uitvoerbaar en peperduur. 
 
Vijf jaar later is het proces wel op orde, vertelt Peter Kleunen, sinds 2008 projectmanager is van Spoorzone Ede. "De subsidie van het Rijk en van de provincie voor het project Spoorzone Ede is in 2010 gekoppeld aan de eis om langjarig samen te werken in een projectorganisatie. Dat is de sleutel tot succes. Tegenslagen moeten de deelnemers samen zien te overwinnen." Vijf partijen vormen het bestuurlijk overleg en hebben alle vijf een even grote stem: het ministerie van IenW, gemeente Ede, provincie Gelderland, NS en ProRail. 
 

Verzinkt vurenhout

Na een mislukte aanbesteding van de Spoorzone in 2018, in een tijd van tegenvallers met grote bouwprojecten in Nederland, kan in april 2021 eindelijk het bouwcontract worden getekend. Sindsdien valt er bijna elke dag wel iets nieuws te zien rond het station. De staanders voor het dak staan al op hun plek, laat Peter zien tijdens de rondleiding. En op het terrein van het toekomstige busstation en de parkeergarage wachten delen van het dak op montage deze zomer.
 
Een recente wijziging in het plan is de vervanging van de houtsoort Accoya door vuren. Accoya bleek bij de uitwerking van het ontwerp niet bruikbaar voor de randbalken van de sporenkap. De balken konden wel worden gemaakt in vuren, maar alleen als de buitenkant wordt beschermd. Dat gebeurt met zink. Ook de iconische stationstoren wordt uitgevoerd in verzinkt vurenhout.
 

Ontworpen in BIM

Het CROW-gezelschap hoort met genoegen dat Ede-Wageningen het eerste Nederlandse station is dat volledig in BIM is ontworpen. Voor het station en de sporen heeft ProRail geïntegreerde contracten afgesloten, waarbij de opdrachtnemer zowel het ontwerp uitwerkt als de uitvoering verricht. En de gemeente Ede besteedt het busplein aan (met een RAW-contract) en de parkeergarage (via een geïntegreerd contract).
 
De opening van het nieuwe station is voorzien in februari 2024, de parkeergarage wordt twee jaar later opgeleverd. Met een vergroot, modern en toegankelijk station in de buurt van ons CROW-hoofdkantoor, hebben we echt iets om naar uit te kijken.

Peter van Kleunen (rechts) leidt de CROW-delegatie rond op station Ede-Wageningen. De donkergrijze staanders voor het stationsdak staan al op de perrons.

Meer informatie

Scroll naar boven