Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Terugblik op Kenniscafé MaaS: Voor gedragsverandering is meer nodig dan een app

26-06-2020

Mobility as a Service (MaaS) biedt kansen om gedragsverandering in gang te zetten, maar daar is wel maatwerk voor nodig. MaaS is méér dan een app, was de conclusie van het eerste MaaS Kenniscafé, MaaS en gedragsverandering, waar op 24 juni meer dan 130 professionals aan deelnamen.

Tijdens het webinar lieten vijf deskundigen hun licht schijnen over de mogelijkheden om ingesleten reisgewoonten te doorbreken. Dat is niet eenvoudig, maakte Matthijs Dicke van Goudappel Coffeng duidelijk. Hij is tevens hoofddocent mobiliteit en gedrag bij CROW. Mensen kunnen goede voornemens hebben, maar de werkelijke uitdaging is om intenties om te zetten naar ander gedrag.
 
Intrinsieke motivatie
Voor de meeste consumenten betekent MaaS een grote verandering. Corona heeft weliswaar geleid tot versneld ander gedrag, maar dat komt door regels die ons van boven zijn opgelegd. Daarmee gebeurt weinig met de intrinsieke motivatie, zegt Dicke. Belangrijk is daarom dat de link tussen intentie en gedrag wordt versterkt. En dat MaaS robuust wordt voor grote veranderingen in de samenleving. Bekijk hier zijn presentatie.
 
Marije Hamersma van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde een onderzoek naar de effecten van corona op de mobiliteit. Het overgrote deel, ongeveer 80 procent, verwacht dat de verandering in reisgedrag als gevolg van corona niet blijvend zal zijn. (Download hier het volledige onderzoek.)
 
Vol inzetten op gedragsverandering
De intrinsieke motivatie om gedrag te veranderen is de specialiteit van Menno van der Linden van &Morgen. Hij werkt onder meer voor het ministerie van IenW. Ook Van der Linden vraagt zich af hoe goede intenties zich kunnen ontwikkelen naar gewenst gedrag. Hoe zetten we het massale thuiswerken om in actie? MaaS profiteert van de groeiende bereidwilligheid om anders te gaan reizen. Maar alleen een app is onvoldoende, want oud gewoontegedrag ligt op de loer. Daarom moeten alle partijen (markt, overheid en kennisinstellingen) vol inzetten op gedragsverandering en hun verantwoordelijkheid nemen. Bekijk hier de gezamenlijke presentatie van Marije Hamersma en Menno van der Linden.
 
Giancarlo Scaramelli, hoofd klant en innovatie bij Transdev, richtte zich op het belang van de uitwisseling tussen technologie en gebruikers. Technologie kan gebruikers verleiden tot ander gedrag. De kunst is wel om alle deelsystemen van mobiliteit goed mee te nemen in MaaS.
 
Meerten van Hooijdonk van ALD Automotive is betrokken bij diverse MaaS-experimenten. De eerste ervaringen met MaaS zijn hoopgevend. Van de deelnemende werknemers geeft 80 procent aan meer reisplezier te ervaren door een ruimer mobiliteitsaanbod. 20 procent heeft het reisgedrag blijvend veranderd. Daar is wel continue stimulans voor nodig, aldus Van Hooijdonk. Download hier de presentatie van Giancarlo Scaramelli en Meerten van Hooijdonk. 
 
Tweede MaaS Kenniscafé op 8 september
De laatste stelling van de middag: hoe beïnvloedt gedragsverandering de toekomst van deelmobiliteit, was meteen het bruggetje naar het tweede MaaS Kenniscafé begin september: MaaS en deelmobiliteit. Meer informatie daarover volgt nog. CROW organiseert de MaaS Kenniscafés samen met KNV en het ministerie van IenW. 
 
Cursus Beïnvloeden van Mobiliteitsgedrag (5 november)
Voor de liefhebbers heeft CROW ook een cursus over het beïnvloeden van mobiliteitsgedrag. Kijk hier en meld je aan!

Scroll naar boven