Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Druk bezocht kenniscafé MaaS en mobiliteitshubs

01-06-2021

Met ruim 150 deelnemers bood het Kenniscafé MaaS en mobiliteitshubs op 27 mei een afwisselend programma met korte presentaties, interessante tafelgesprekken, mooie casussen en veel interactie met het publiek door polls en een actieve chat.

De verscheidenheid aan hubs is groot, maakt het programma duidelijk. In de huidige experimenteerfase is vooral het delen van kennis belangrijk. Een trend is het koppelen van hubs aan maatschappelijke opgaven. Zo zijn er hubs die zich richten op sociale voorzieningen, op duurzame mobiliteit (de eHUB) en op Mobility as a Service (MaaS). De doelgroep, die doorgaans breed is, stel je vast door buiten de bestaande kaders te kijken, bijvoorbeeld naar digitale vaardigheid in plaats van leeftijd.
 

Hubs in alle soorten en maten

Vanuit het CROW-kantoor in Ede loodst Ananda Groag (IenW) de deelnemers door het programma. Hubs zijn trending, er wordt veel verwacht. En ze zijn er in alle soorten en maten, blijkt uit de presentatie van Frans Bekhuis (CROW) en Karst Geurs (Universiteit Twente). Vragen zijn er nog genoeg over de zegeningen van de mobiliteitshubs. Want wat is bijvoorbeeld hun bijdrage aan de transitie naar duurzame mobiliteit? Hoe meet je hun succes, in termen van bereikbaarheid, stedelijke ontwikkeling, inclusiviteit en kosteneffectiviteit? Wie zijn de gebruikers en wat zijn hun behoeften?
 

Rotterdam Merwe-Vierhaven

De eerste van drie praktijkcases is van Marloes Buitendijk, adviseur mobiliteit bij de gemeente Rotterdam, en Ingrid Staffhorst, Hoofd van Hely. Hely is een venture van NS en PON en richt zich op hubs met deelmobiliteit in verschillende Nederlandse steden. Het bedrijf heeft meegedacht in de marktconsultatie voor de ontwikkeling van Merwe-Vierhaven in Rotterdam, waarbij de gemeente alternatieven voor de auto direct meeneemt bij de inrichting en planning. 
 
Volgens Marloes Buitendijk zorgen hubs voor meer verblijfskwaliteit op straat, ze bevorderen de keuzemogelijkheid voor bewoners en de sociale cohesie. MaaS kan de beschikbare diensten in de buurt beter zichtbaar maken. Die digitale ontsluiting helpt ook om inzicht te krijgen in vraag en aanbod. 
 
Een goed contact tussen mobiliteitsaanbieder en gebruikers/bewoners is van belang om de diensten op gezonde manier te kunnen ontwikkelen, stelt Hely. Dan komt het aan op voldoende volume. De doelgroep is in ieder geval breed genoeg; ook gezinnen en ouderen vallen eronder. Bewoners van appartementengebouwen zien MaaS al als een aanvullende dienst op het wonen.
 

Gronings platteland 

Het Noorden staat bekend om zijn ervaring met P+R-terreinen en hubs. Waar in de stad de hub een sluitende businesscase oplevert, is dat op het platteland een stuk lastiger. De bijdrage aan sociaal-maatschappelijke doelen geeft in het landelijk gebied de doorslag, vindt André Buikhuizen, programmamanager OV bij de Provincie Groningen. Bekijk hier zijn bijdrage.
 
Mobiliteitsbeleid moet uitgaan van de ontplooiingskansen voor de bewoners. Door het lokaal bundelen van ov, voor- en natransport en voorzieningen ontstaat een hub. Die hub vraagt om de juiste voorzieningen in de buurt: bijvoorbeeld een bibliotheek, een toilet en een winkel. Niet de modaliteiten bepalen het gebruik van een hub, maar het aanbod van voorzieningen op basis van de behoeften van de gebruikers. Zo ontstaat wat Buikhuizen noemt een 'inclusieve samenlevingshub'.
 

eHUBS Nijmegen

Klaas-Jan Gräfe (gemeente Nijmegen) en Niels Hagels (Urbee, aanbieder van elektrische deelfietsen) 
zijn als publieke en private partij verbonden aan een consortium dat deelneemt aan het Interreg-project eHUBS. Nijmegen telt een tiental eHUBS, verzamelplekken waar elektrische vervoermiddelen staan. Een elektrische fiets of auto huur je via de app van Urbee. Een MaaS-app, die al het vervoer rond de hub aanbiedt, is er nog niet. Voorlopig vindt Nijmegen het aanbod van mobiliteit belangrijker dan de integratie.
 
Over de hulp van de gemeente Nijmegen is Hagels zeer te spreken. Het plaatsen van de hubs verliep soepel. Hoewel de stroomvoorziening nog best wat voeten in de aarde had. Een tip van Klaas-Jan Gräfe: Hou het flexibel. Leg als gemeente geen blauwdruk op, maar weet wat je echt wilt regelen. En geef de aanbieder de ruimte om de juiste dingen te doen.
 

Terugkijken

Dit kenniscafé was georganiseerd door CROW, in samenwerking met KNV/MaaS-Lab en het ministerie van IenW. Bekijk hieronder het webinar terug.


 
Lees ook de verslagen van de vorige MaaS Kenniscafés 
MaaS en gedrag, 29-6-2020
MaaS en Deelmobiliteit, 8-9-2020
MaaS en Governance, 26-1-2021

Scroll naar boven