KpVV-jaarverslag 2020: corona bood ook kansen

02-04-2021

Bij de uitbraak van de coronacrisis vreesde CROW-KpVV dat de kennisproductie er onder zou leiden. Dat is meegevallen, schrijft programmadirecteur John Pommer in het voorwoord van het KpVV-jaarverslag 2020 dat op 1 april uitkwam.

Op 23 maart 2020 beloofde de 'Dag van het OV' een spetterend evenement te worden. En toen kwam de lockdown. De OV-managers besloten niet te gaan schuiven met het evenement maar de dag een jaar uit te stellen. En zo verliepen meer activiteiten anders dan gepland, vermeldt het jaarverslag. Voor cursussen en bijeenkomsten schakelden we om naar digitaal en met succes.

Daarnaast schiep Covid-19 nieuwe kansen: ons werd gevraagd een bijdrage te leveren aan de protocollen voor het onderwijs en we leverden praktische handvatten voor tijdelijke maatregelen in de buitenruimte en infrastructuur. Een kans ook om de thema’s Voetganger en Fietser verder door te ontwikkelen.

Voor het thema Collectief vervoer waren de gevolgen groot. De metingen in het voertuig voor de OV-Klantenbarometer waren ineens niet veilig meer. En de sector kreeg zo’n grote dreun te verwerken in de reizigersaantallen dat de kennisontwikkeling wat minder hoog op de prioriteitenlijst kwam te staan. Dat sommige projecten vertraging opliepen, viel goed uit te leggen. Toch zijn we het jaar geëindigd met een indrukwekkende lijst afgeronde projecten en activiteiten.

Het KpVV-jaarprogramma 2020 is opgesteld als afgeleide van het meerjarenprogramma voor de periode 2018-2022. De actuele beleidsopgaven en de daarbij horende beleidsnota’s zijn de basis geweest voor een groot deel van de centrale thema’s in dit programma.

De tien thema’s waar in 2020 het accent op lag waren:
1.   Duurzame mobiliteit
2.   Knooppunten en duurzame gebiedsontwikkeling
3.   Smart Mobility
4.   Mobility as a Service
5.   Verkeersveiligheid
6.   Landelijk gebied
7.   Toegankelijkheid
8.   Voetganger
9.   Fiets
10. Collectief vervoer

Halverwege 2020 is thema 11 toegevoegd: Covid-19.

Download hier het KpVV-Jaarverslag 2020

Scroll naar boven