6 april '23 | Routekaart OV 2040 Groningen

De gemeente Groningen, provincie Groningen en het OV-bureau Groningen Drenthe hielden op donderdag 6 april een bijeenkomst over de toekomst van het openbaar vervoer in de stad Groningen en omgeving. De deelnemers vormden een divers gezelschap, afkomstig van overheden, reizigersorganisaties en kennisinstituten. Een van hen was Martijn Rotteveel (CROW). 
 
















Afgelopen jaren is het busvervoer in Groningen al fors verduurzaamd met batterij-elektrische en waterstofbussen en recent werd bekend dat vanaf eind 2024 nog ruim 150 nieuwe zero-emissiebussen zullen instromen. Maar wat is de volgende stap in de ontwikkeling van het Gronings openbaar vervoer?

Het gaat op 6 april niet zozeer over het materieel maar vooral over het netwerk. Prachtige plaatjes van Movares over de kwaliteit van het huidige netwerk met dekking van de haltes en stations, het bereik van een aantal belangrijke locaties in stad Groningen en de overstaprelaties op basis van OV-chipkaartdata. 
 
Overstapweerstand en vervoersarmoede
Daarna volgen vier sessies waarvan Martijn er twee kan bezoeken: overstapweerstand en vervoersarmoede. Martijn: "Het was ontzettend leuk om deel te nemen aan sessies over landelijke thema's maar dan specifiek ingezoomd op Groningen. Ik heb weer wat geleerd over de vele wijken in Groningen en het gebrek aan onderlinge ov-verbindingen. En over de steeds verder afbouwende stadsdienst van Emmen. Maar ook over de dekking van de hubtaxi, de grote successen van de Qliners en Qlinks en het belang van stevig concurreren met de auto."

Aan het eind van de bijeenkomst is de conclusie dat er zeker een vervolg moet komen. De bedoeling is dat alle betrokkenen in een volgende fase van het plan weer bij elkaar komen. Een mooie stap voorwaarts om het openbaar vervoer in Groningen nog beter te maken en meer reizigers in de bus (en trein) te krijgen.
 
Nieuw Dashboard deur tot deur
Het Dashboard deur tot deur van CROW geeft informatie over de ketenreis en diverse aspecten die hierbij komen kijken. Data over bijvoorbeeld kritische aansluitingen en ontwikkelingen in het ov-aanbod komen hier overzichtelijk bij elkaar. Het dashboard wordt momenteel vernieuwd en zal binnenkort worden opgesteld voor gebruikers.
© Copyright 2024 Kennisprogramma Verkeer en Vervoer - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden - Beheer door
Scroll naar boven