Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Wat is het effect van deelauto’s op autobezit?
Terug naar het overzicht
Terug naar KPVV
Wat is het effect van deelauto’s op autobezit?
Auteur:
CROW
Aantal Pagina's:
30
Datum:
17-06-2021
Onderwerp(en):
Mobiliteitsmanagement
,
Parkeren
,
Reisgedrag
,
Beleid
,
Parkeer en reis
,
Proces en omgeving
,
Wet- en regelgeving
Onderzoek naar de invloed van de woonomgeving en het type deelautosysteem op de bereidheid om de privéauto weg te doen.
Bekijk document
Omschrijving
Door een toenemende vraag naar woningen in stedelijke gebieden is het belang van en de aandacht voor het invullen van de beschikbare ruimte in binnenstedelijk gelegen gebieden sterk toegenomen. De ambities op het vlak van bijvoorbeeld leefbaarheid en klimaatadaptatie zijn groot, evenals de claims die daaruit volgen voor de openbare ruimte. Een van deze qua ruimtelijk beslag belangrijke invullingen betreft het parkeren van de auto in de nabijheid van de woning. Bij nieuwe woonontwikkelingen wordt het aantal aan te leggen parkeerplaatsen bepaald aan de hand van lokale parkeernormen, die meestal zijn afgeleid van de door CROW gepubliceerde kencijfers parkeren (
publicatie 381
).
Vanwege de toegenomen ruimteclaim voor woningbouw, zijn ontwikkelaars en gemeenten gezamenlijk op zoek gegaan naar maatregelen die de parkeerbehoefte en daarmee de vraag naar parkeerplaatsen zouden kunnen verminderen. Een van deze maatregelen betreft de inzet van (elektrische) deelvoertuigen. Op dit moment is er nog weinig bekend over de gevolgen van de inzet van deelauto’s (of andere vormen van deelvervoer) op de vraag naar parkeerplaatsen in de woonomgeving.
Het onderzoek dat in dit rapport wordt beschreven heeft als doel meer inzicht te verschaffen in de invloed van specifieke kenmerken van de woonomgeving en van kenmerken van het deelmobiliteitssysteem (auto en fiets) op de beslissing van mensen om bij een verhuizing naar een binnenstedelijke woonomgeving een auto weg te doen of geen auto aan te schaffen. Omdat een verhuizing een zogenaamd life-changing-event is, is de kans groot dat men op zo’n moment ook open staat voor andere veranderingen, zoals die van het reisgedrag. Bij de uitvoering van het onderzoek is samengewerkt met de Technische Universiteit Eindhoven en het adviesbureau Empaction.
Iedereen die bezig is met binnenstedelijke nieuwbouwplannen is vooral geïnteresseerd in de vraag: wat is het effect van de inzet van een deelauto op het benodigde aantal parkeerplaatsen bij nieuwbouw?
Die vraag wordt in dit rapport niet direct beantwoord. Daarvoor is meer en langduriger onderzoek nodig. Het onderzoek heeft vooral inzicht gegeven over het potentiële effect van verschillende omstandigheden, zoals afstand tot een openbaarvervoerknooppunt, de beschikbaarheid van deelvervoer, de kwaliteit van de fietsroutes en de parkeersituatie, op het autobezit. Daarnaast bevat de dataset informatie over de verschillen daarin per doelgroep. Met dat inzicht kunnen ontwikkelaar en gemeente een beter gesprek voeren. Echter, er is nog geen generiek algoritme dat nauwkeurig het benodigde aantal parkeerplaatsen en deelvoertuigen kan berekenen.
Scroll naar boven