Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Update onrendabele top zero-emissiebus 2021
Terug naar het overzicht
Terug naar KPVV
Update onrendabele top zero-emissiebus 2021
Datum:
21-09-2021
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Schone voertuigen
De extra kosten van zero-emissiebussen ten opzichte van dieselbussen zijn het afgelopen jaar gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek naar de 'onrendabele top' van nul-uitstootbussen in opdracht van CROW-KpVV. De kostendaling is het gevolg van lagere prijzen voor batterijen, brandstofcellen, onderhoud en inzet van het materieel.
Bekijk document
Omschrijving
Evenals in het
voorjaar van 2020
heeft Tanja TopConsult onlangs weer een aantal scenario’s doorgerekend die van invloed zijn op de total cost of ownership (TCO) van zero-emissiebussen. Daaruit blijkt dat vervoerders door lagere prijzen en verbeterde technologie minder extra elektrisch materieel hoeven in te zetten dat nodig is om tussentijds bijladen – onderweg of in de stalling – te compenseren.
Minder extra materieel levert niet alleen minder materieelkosten op, maar ook minder personeelskosten en minder materieelkilometers. Naar verwachting zullen de kosten de komende jaren blijven dalen. Mogelijk gaat een deel van het prijsvoordeel teniet door de aanschaf van grotere batterijpakketten, maar die leiden doorgaans wel tot lagere exploitatielasten.
Scroll naar boven