Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Transitie naar zero emissie is maatwerk
Terug naar het overzicht
Terug naar KPVV
Transitie naar zero emissie is maatwerk
Datum:
02-06-2020
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Schone voertuigen
De implementatie van zero-emissiebussen in het Nederlandse ov is geen kwestie van kiezen voor de ene of de andere techniek. Het beste resultaat is voor iedere ov-autoriteit anders. Dat is de rode draad in het onderzoek ‘Zero-emissiebus, hoe doe je dat?’ van Goudappel Coffeng in opdracht van CROW-KpVV.
Omschrijving
Met het ondertekenen van het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer hebben de Nederlandse ov-concessieverleners afgesproken dat vanaf 2025 alle nieuwe ov-bussen zero emissie zijn. En vanaf 2030 álle bussen. CROW-KpVV buigt zich over de invulling van die ambitie.
De weg naar het einddoel is niet eens zo simpel, maakt het onderzoek van Goudappel Coffeng duidelijk. Op basis van de gesprekken met ov-autoriteiten, vervoerders, voertuigfabrikanten, energieleveranciers en netbeheerders luidt de conclusie dat ov-autoriteiten vooral zelf moeten kiezen. Op tal van fronten.
Scope
Het begint al bij de scope van het beleid. Zijn ov-autoriteiten slechts uitvoerder van de Wet personenvervoer of willen ze zich ook profileren met klimaatneutraal beleid? Vooralsnog is zero-emissievervoer duurder dan de exploitatie met dieselbussen. De baten moeten dus van andere voordelen komen dan van puur financiële.
In het kader van de energietransitie verdient zero emissie natuurlijk een bredere toepassing dan alleen in het openbaar vervoer. Waarom niet ook personenvervoer en stadsdistributie erbij betrekken? Dat levert besparingen op, maar de beheersbaarheid van de invoering wordt er niet beter op, aldus het onderzoek.
Bij het aanbesteden van zero-emissievervoer loopt de ov-autoriteit al snel tegen beperkingen aan. Zo is er de maximale concessieduur van vijftien jaar. Die looptijd staat op gespannen voet met de forse investeringen en langere afschrijftermijnen die gepaard gaan met zero emissie. Tussen het opstellen van het programma van eisen en de daadwerkelijke implementatie van zero emissie zit drie tot vier jaar. In die tijd staat de techniek niet stil. Sommige eisen kunnen bij ingebruikname achterhaald zijn. Het advies: durf deze risico’s in te calculeren of koop ze af door ze bij andere partijen neer te leggen.
Netaansluiting
Een van de risico’s is de netaansluiting voor de laadinfrastructuur, dé uitdaging van iedere zero-emissie-implementatie. De ov-autoriteit kan die aansluiting zelf aanvragen of aan de vervoerder laten. Dat laatste duurt doorgaans te lang. De opdrachtgever kan te hulp schieten door ambtelijk of bestuurlijk te bemiddelen bij de aanvraag.
Het realiseren van zero emissie in een concessie betekent dat meer partijen er iets van vinden. Bij het inpassen van bussen en de bijbehorende infrastructuur zullen behalve de afdeling verkeer ook de afdelingen groen en openbare ruimte betrokken zijn. Daarnaast zijn er omwonenden die zich geconfronteerd zien met transformatorhuisjes en wachtende bussen.
Voor ov-autoriteiten die bang zijn dat ze kiezen voor de verkeerde techniek: berust in de gedachte dat je niet ontsnapt aan de wet van de remmende voorsprong. Als de busvloot aan vervanging toe is, kan de vlag er weer heel anders bijhangen. Wie weet heeft waterstof dan een grote vlucht genomen of is het tussentijds opladen van bussen dan niet meer nodig.
bb
Downloads
Zero-emissiebus, hoe doe je dat? – Hoofdrapport
Zero-emissiebus, hoe doe je dat? – Lexicon
Zero-emissiebus, hoe doe je dat? – Infographics
Scroll naar boven