Van de bijeenkomst is een live webcast uitgezonden. De webcast is opgenomen en kunt u terugkijken (let op, laden van omgeving duurt even).
Edwin van der Strate, Manager klimaatadaptatie bij Tauw bv, lid van NAS (Nationale klimaatadaptatiestrategie) en Citydeal klimaatadaptatie start zijn verhaal met een schets wat klimaatverandering concreet betekent voor Nederland: het wordt warmer, het wordt droger, er zijn meer hoosbuien en de zeespiegel stijgt. De hoosbuien krijgen relatief veel aandacht, maar de opwarming van het stedelijk klimaat (hitte in de stad) zorgt voor een toename van sterfte en vraagt om die reden veel aandacht. Ook droogte zorgt voor kosten (“onze gemeente had deze zomer 200.000 euro schade omdat de jonge plantaanwas is afgestorven”.) Nederland heeft het Akkoord van Parijs ondertekend. Klimaatadaptatie is een belangrijke pilaar. Dit onderwerp heeft de laatste jaren in Nederlands beleid veel aandacht. Zo is de Nationale klimaatadaptatiestrategie (NAS) ontwikkeld. Het Deltaprogramma valt hieronder en sluit aan bij het onderwerp van vandaag. Evaluatie van het Deltaprogramma heeft geleid tot het Deltaplan ruimtelijke adaptatie. Belangrijke noties en afspraken zijn:
Kortom: aan de slag met klimaatadaptatie. Meer informatie:
Ron Kaptijn, Beleidsmedewerker Team Infra bij de gemeente Diemen gaat nader in op de praktijk in zijn gemeente en zoomt in op de rol van de verkeerskundige. De gemeente Diemen heeft in regionaal verband de stresstesten uitgevoerd. Aan studenten van de Hogeschool van Amsterdam is gevraagd door te rekenen hoeveel water huidige wijken/straten kunnen bergen. Vevolgens hebben de studenten diverse scenario’s van hoosbuiten doorgerekend en is bekeken wat de effecten van inrichtingsmaatregelen zijn. De doorgerekende scenario’s tonen aan dat afstroming naar oppervlaktewater veel effect heeft. Holle wegen en het lager leggen van de buurt/openbare ruimte hebben ook effect maar minder. Het afstromen naar oppervlaktewater vraagt om een kritische blik op de aanwezigheid en ligging van drempels en uitritconstructies. De ligging van deze verkeersveiligheidsmaatregelen heeft consequenties voor het afstromen (vaak negatief omdat het water tegengehouden wordt, maar soms ook positief omdat het water de gewenste route volgt). Vanuit klimaatadaptatie (afstroming van water) is in Diemen de discussie gevoerd over nut/noodzaak van de drempel en uitritconstructie en vervolgens over de vormgeving van deze maatregelen. In gesprek met zijn verkeerskundige collega ervaarde Ron een starheid: “wij maken gebruik van de CROW-richtlijnen en daar wijken we niet van af”. Reactie vanuit de aanwezigen:
Bekijk de presentatie van Ron Kaptijn.
Daniël Willems, verkeerskundige bij de gemeente Ede, constateert dat er binnen de gemeente Ede een groeiende bewustwording ten aanzien van kimaatadaptatie is. Hij schetst dat vanuit riolering aandacht is gevraagd voor klimaatadaptatie. Er wordt regionaal samengewerkt, er zijn stresstesten uitgevoerd en binnen de gemeente (onder ambtenaren) zijn klimaatateliers geweest om de dialoog op te starten. Imiddels is men begonnen met het treffen van maatregelen, bij herinrichtingen wordt klimaatadaptatie meegenomen. Maar Ede wil meer dan alleen meeliften en wil klimaatadaptatie programmatisch oppakken, met daaraan gekoppeld een uitvoeringsagenda. Er wordt gezocht naar budget voor maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie. Aanwezigen reageren verrast: is meekoppelen met lopende projecten niet voldoende? Ede vindt van niet: bij knelpunten heb je financiering nodig om deze aan te kunnen pakken. Daniël toont een aantal voorbeelden: bij herinrichting van kruispunten en wegen wordt gekeken naar de mogelijkheid van ontharding (minder asfalt), bij afwaardering van wegen wordt klimaatadaptatie meegenomen, lokaal is gekozen voor een voorrangskruispunt vanwege de waterberging, wil je overal trottoirs?, operatie steenbreek (gericht op particulieren). Aan de hand van deze voorbeelden vindt discussie plaats over de mogelijke inrichting van een weg of kruispunt, waar je mee te maken hebt (verkeersveiligheid, invloed burgers, invloed politiek). Algehele conclusie is dat er veel mogelijk is, maar dat je altijd te maken hebt met meerdere belangen. Bekijk de presentatie van Daniël Willems.
Moeten er normen komen? Waar moet je als gemeente/overheid aan voldoen?
Verkeersveiligheid of klimaatadaptatie? (ook wel: durven verkeerskundigen af te wijken van CROW-richtlijnen)
Financiering
Hoe betrek je de burger?
Concrete tips
Heeft u behoefte aan meer informatie over klimaatadaptatie? Neem dan contact op met Frans Bekhuis (frans.bekhuis@crow.nl), of Frans Heijnis (frans.heijnis@crow.nl). Zij zijn binnen CROW verantwoordelijk voor dit onderwerp.