Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

OV-Klantenbarometer 2020 eerste kwartaal  

De uitbraak van het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat in 2020 maar een klein deel van het OV-Klantenbarometeronderzoek kon worden uitgevoerd. Daarom zijn de resultaten uit het eerste kwartaal vergeleken met die in dezelfde perioden in 2019 en 2018. Algemene conclusie: het klantoordeel is verder gestegen.
 
  • Op 12 maart 2020 is het OV-Klantenbarometeronderzoek stilgelegd. Dit was nodig voor de veiligheid van reizigers en enquêteurs. Bovendien mocht het openbaar vervoer alleen nog voor noodzakelijke reizen worden gebruikt. Het gevolg was een terugval van het aantal reizigers in april met 85 procent. De hoop om later in het jaar het onderzoek te kunnen hervatten, bleek ijdel. 
     
    De 22.000 vragenlijsten die in de eerste twaalf weken van 2020 zijn ingevuld waren minder dan 20 procent van het aantal dat nodig is om betrouwbare uitspraken te doen op concessieniveau. Maar de oogst was wel voldoende voor cijfers op het niveau van de ov-autoriteiten, vervoerders en de verschillende modaliteiten. Uitzonderingen zijn Zeeland en de veerdiensten. 
     
    In het onderzoeksrapport zijn de resultaten van het eerste kwartaal van 2020 vergeleken met die uit het eerste kwartaal van 2018 en van 2019. In enkele onderzoeksgebieden is niet gemeten omdat dit stond gepland na 12 maart. Dat valt binnen de afspraken omtrent steekproeftrekking in de OV- Klantenbarometer.
     
    Lees ook het bericht over de rapportage: Nieuwe elektrische bussen scoren hoog in klantwaardering.
Scroll naar boven