Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Integratie doelgroepen en ov, praktijkvoorbeelden
Terug naar het overzicht
Terug naar KPVV
Integratie doelgroepen en ov, praktijkvoorbeelden
Datum:
02-07-2020
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Vormen van Collectief Vervoer
Het integreren van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer is niet eenvoudig. Veel overheden die het overwegen, worstelen dan ook met vragen. De brochure ‘Integratie doelgroepen en ov’ van CROW-KpVV geeft antwoord op die vragen aan de hand van tien praktijkvoorbeelden.
Bekijk document
Omschrijving
Veel gemeenten en ov-autoriteiten zoeken naar mogelijkheden om doelgroepenvervoer en openbaar vervoer (verder) met elkaar te integreren. De gedachte is dat ze hun klanten zo een beter vervoerproduct kunnen aanbieden en beschikbare budgetten doelmatiger kunnen inzetten. Maar hoe kom je tot het beste geïntegreerde aanbod van doelgroepenvervoer en ov?
De publicatie bundelt en ontsluit beschikbare informatie en actualiseert bestaande kennis. Aan bod komen onder meer de beleidsdoelstellingen, de verschillende vormen van systeemintegratie, keuzes en kenmerken van integratievormen en de succes- en faalfactoren. Tot slot werpen de samenstellers een blik op de toekomst.
Voor deze publicatie is de oproep gedaan via sociale media en de netwerken van CROW en de ministeries van VWS en IenW om praktijkvoorbeelden aan te dragen. Samen met een werkgroep is vervolgens een selectie gemaakt. De brochure geeft dus geen volledig overzicht van alle projecten in Nederland.
Succesvolle systeemintegratie
Voor
reizigers
is de systeemintegratie geslaagd als duidelijk is wat het vervoer inhoudt: lijngeboden ov met Wmo-vervoer of juist flexibel vervoer. De klantenservice moet goed zijn, de voertuigen comfortabel en de dienstverlening betrouwbaar. De vervoerder is vergevingsgezind voor (onzekere) reizigers, maar streng voor zichzelf. Verder moet het geïntegreerde vervoersysteem het reizen ook echt beter maken: meer vervoermogelijkheden, kortere reistijden en/of een lagere prijs van de reis.
Voor
opdrachtgevers
is een heldere organisatie van de nieuwe vervoervorm belangrijk. Verantwoordelijkheden zijn goed verdeeld, de wil om samen te werken is groot. Daarnaast helpt het wanneer de ‘integratieprojecten’ stapsgewijs worden (door)ontwikkeld, waarbij liefst gebruik wordt gemaakt van bestaande initiatieven. Tot slot moeten overheden geen onterechte verwachtingen scheppen ten aanzien van reizigerstarieven, kostenreductie, reizigersaantallen en combinatiemogelijkheden van vervoerders.
Lees ook de publicatie
Praktijkvoorbeelden van inclusieve mobiliteit
, van juni 2020.
Scroll naar boven