Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Evaluatie buurtacties in 30 km/h-straten
Terug naar het overzicht
Terug naar KPVV
Evaluatie buurtacties in 30 km/h-straten
verkeersveiligheidsgevoelens, motivatie en gereden snelheden onderzocht in vijf gemeenten
Onderwerp(en):
Verkeersveiligheid
,
Basisgegevens
,
Educatie en voorlichting
Te hard rijden in de eigen woonwijk is een van de meest gehoorde klachten van burgers naar gemeenten toe. Vaak zijn het eigen bewoners die dit doen. Dit gegeven was aanleiding om in een vijftal gemeenten pilots te doen met buurtacties in buurten waar te hard werd gereden. Het vernieuwende in de opzet was om niet alleen snelheden te meten maar ook de gevoelens over verkeersveligheid. Opzet was om op drie momenten te meten: net voor en net na de actie en nog een aantal maanden later. Het onderzoek gebeurde in opdracht van CROW en in samenwerking met SWOV en VVN.
Omschrijving
Wat is het effect van buurtacties op te hard rijden in de wijk en de gevoelens over verkeersveiligheid bij bewoners? In vijf gemeenten zijn pilots opgestart om kennis hierover te verzamelen. De effecten konden niet voldoende worden gemeten en aangetoond. Dit heeft meerdere oorzaken. Het project heeft wel waardevolle kennis opgeleverd over hoe je dit soort acties opzet en evalueert. Een handreiking hiervoor is in het hoofdrapport opgenomen. Ook de enquête met vragen over ervaren verkeersveiligheid is breder toepasbaar en als bijlage beschikbaar. Naast het hoofdrapport is een samenvattende factsheet te downloaden met de belangrijkste conclusies van dit onderzoek.
Download hier het verkorte rapport:
'Het effect van buurtacties in 30km/uur-straten van vijf gemeenten'
Download hier het volledige rapport: '
Evaluatie buurtacties in 30km/uur-straten
'
Scroll naar boven