Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
In verband met Hemelvaartsdag is ons kantoor op 9 en 10 mei 2024 gesloten.

De duurzame mobiliteitshub is voor iedereen

18-04-2024

Mobiliteitshubs, ze zijn er in vele soorten en maten. Diversiteit aan gebruikers, verschillende locaties en groottes en diverse wensen en behoeften maken dat iedere hub vraagt om maatwerk. Maar hoe ontwerp je die dan? Simon van Hees legt uit hoe Witteveen+Bos de prijsvraag van Meest duurzame mobiliteitshub won. Hij is een van de sprekers op het Symposium Mobiliteitshubs voor iedereen op donderdag 25 april in Utrecht.

Je kunt je nog aanmelden voor het symposium, via deze link

Duurzaamheid kent vele definities, dus wat maakt een hub duurzaam? Het draait niet primair om schone energie, klimaatadaptatie en ecologie, maar om het feit dat een hub gedurende alle levensfasen voldoet aan de wensen en behoeften van de gebruikers. Daarbij hoort ook dat men eenvoudig kan op- en afschalen wanneer de situatie daarom vraagt. Dit bevordert het gebruik ervan.
   

Zorg voor draagvlak

Sleutelwoorden daarbij zijn alle levensfasen en voldoen aan de wensen en behoeften van de gebruikers. Bij alle levensfasen gaat het om (her)gebruik van robuuste materialen en modulariteit, zodat de hub voldoende adaptief vermogen heeft om zich aan te passen aan veranderingen in de maatschappij. Als het gaat om voldoen aan de wensen en behoeften van de gebruikers, is het essentieel om de gebruiker centraal te stellen. De gebruiker betrekken bij het ontwerpproces zorgt voor draagvlak en laat de gebruiker kennismaken met het concept mobiliteitshubs. Dit draagt bij aan de mate waarin de mobiliteitshub een succes is. 
 

Integrale benadering

HUB ME-NU! is een ontwerpfilosofie die handvatten biedt om het ontwerpen van een mobiliteitshub multidisciplinair en integraal te benaderen in samenspraak met betrokken stakeholders. Daarbij wordt nadrukkelijk breder gekeken dan alleen mobiliteit. Synergie tussen mobiliteit en voorzieningen maken een mobiliteitshub een krachtig instrument. Bovendien kan het ook bijdragen aan andere maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie en het verbeteren van de leefbaarheid.

Op het symposium Mobiliteitshubs voor iedereen nemen wij u mee in onze prijswinnende ontwerpfilosofie HUB ME-NU! Een methode om op een participatieve wijze een duurzame mobiliteitshub te ontwerpen. Daarnaast lichten wij toe hoe we het concept hebben toegepast in Deventer om een monodisciplinaire parkeervraag om te buigen tot een gebiedsontwikkelingsvraagstuk waarmee de kansen van het gebied optimaal benut worden. Tot slot reflecteren wij aan de hand van HUB ME-NU! op de huidige ontwikkelingen rondom mobiliteitshubs.

Tekst: Simon van Hees, adviseur Mobiliteit bij Witteveen+Bos
 
Simon van Hees is werkzaam als adviseur op de afdeling Mobiliteit bij Witteveen+Bos. Deze afdeling richt zich op het bevorderen van duurzame bereikbaarheid en leefbaarheid in zowel stedelijke als landelijke gebieden in de huidige mobiliteitstransitie. De toenemende ruimtedruk vereist een integrale aanpak voor mobiliteitsvraagstukken, waarbij mobiliteitshubs steeds vaker als effectieve oplossing worden gezien. Dit passen we toe op zowel kleine schaal (mobiliteitshub Deventer) als grote schaal (intermodale hub Brussels Airport en ordening mobiliteitsstromen bij grote stations als Amsterdam Sloterdijk en Bijlmer Arena). 
 

Scroll naar boven