Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
In verband met Hemelvaartsdag is ons kantoor op 9 en 10 mei 2024 gesloten.

CROW oogst succes op Intertraffic

22-04-2024

De vakbeurs Intertraffic in RAI Amsterdam is met 45.000 bezoekers uit de hele wereld ook voor CROW succesvol verlopen. Gerard van Dijck hield een sessie over automatisch vervoer, Tom Seising over de risicogestuurde aanpak van verkeersonveiligheid en er waren vele deelnemers die in de week van 16 tot en met 19 april de Engelstalige versie van Mobipolis speelden.

Hoe kunnen we de infrastructuur in stappen voorbereiden op de zelfrijdende auto? Dat was de centrale vraag tijdens de sessie van Gerard van Dijck (CROW) op 16 april. Een honderdtal deelnemers volgde zijn presentatie over de whitepaper Toekomstvaste inrichting van wegen, een verkenning naar de effecten van zelfrijdend vervoer voor de infrastructuur. 
 
Het chauffeurstekort, de verkeersveiligheid en een duurzame leefomgeving zijn de belangrijkste argumenten om stappen te zetten richting automatisch rijden. Naast beleid (value case) moet er een businesscase zijn. Want als bedrijven geen winst kunnen maken, zal zelfrijdend vervoer geen stand houden. Dat geldt ook voor de usercase. Als de gebruiker er geen gemak voor terugkrijgt, blijft de techniek onbenut. Denkend vanuit deze driehoek en uitgaande van een hub-to-hubsysteem in steden, in plaats van individuele voertuigen, begint nu al het nadenken over de inrichting van het deel van het wegennet dat we voor automatisch rijden willen bestemmen. 
 

Stip op de horizon

Stap voor stap kunnen alle op de mens gerichte maatregelen worden afgebouwd naar een infrastructuur zonder al te veel optrekken en afremmen, bochten en drempels. Maar dan moeten we ook goed nadenken over de rest van het netwerk. Menselijke besturing zal blijven, denk aan motoren. Waar laten we die en passen die dan wel tussen fietsen en lopen? Hoe vangen we het verkeer uit de regio op aan de standsrand? Veel vragen kunnen we stap voor stap beantwoorden, maar we hebben wel een duidelijke stip op de horizon nodig. Dat is het doel van de paper: aanzetten tot een netwerkvisie op de toekomst. Later dit jaar volgen regionale bijeenkomsten over dit thema. 
 

Sessie verkeersveiligheid

De sessie over verkeersveiligheid op Intertraffic startte op 19 april met Sietze Faber van de gemeente Amsterdam. Hij nam de aanwezigen in het eerste kwartier mee naar de hoofdstad waar sinds begin dit jaar op de meeste wegen een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur. De reactie vanuit de zaal was positief.

Daarna was het de beurt aan Tom Seising van CROW, tevens programmamanager van het Kennisnetwerk SPV. Hij gaf een zestigtal toehoorders een inkijkje in de risicogestuurde aanpak van verkeersonveiligheid. De instemmende knikjes maakten duidelijk dat het verhaal van Tom op instemming kon rekenen. Na het beantwoorden van vragen uit het publiek was er ook na de sessie nog volop discussie. De risicogestuurde aanpak leeft, zoveel is zeker, maar de werkwijze behoeft ook nog veel aandacht. 
Interesse in een van de webinars voor (beleids)ambtenaren verkeerveiligheid? Bekijk dan de agenda van het Kennisnetwerk SPV. 
 

Mobipolis

Op de beursvloer was ruimte gemaakt voor de XXL-uitvoering van het spel Mobipolis, deze keer in een Engelse uitvoering. CROW-directeur Pieter Litjens overhandigde het eerste exemplaar aan Corine Djaoen Genaro, vice-president van het parlement van Curaçao. Lees hier waarom de delegatie uit Curaçao interesse toonde in Mobipolis. 
  

Scroll naar boven