Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.
In verband met Pinksteren is ons kantoor op maandag 20 mei gesloten. 

Verkenning gepresenteerd naar impact van geautomatiseerd verkeer en vervoer

28-09-2023

De auteurs van de whitepaper 'Toekomstvaste inrichting van wegen, een verkenning naar de impact van geautomatiseerd verkeer en vervoer' hebben op 27 september het eerste exemplaar overhandigd aan Erik Arends op de Vakbeurs Openbare Ruimte in Utrecht. Arends is trekker van het cluster Verantwoorde Invoer van Automatisch Vervoer (VIAV) dat onderdeel uitmaakt van de Krachtenbundeling Smart Mobility.

De opstellers van de whitepaper Toekomstvaste inrichting van wegen zijn Gerard van Dijck (CROW) en Peter Morsink (Royal HaskoningDHV). Zij beschrijven toekomstbeelden waar we als overheden, wegbeheerders, marktpartijen en samenleving naartoe bewegen in de dynamische wereld van mobiliteit en technologie. Een ontwikkeling daarin is de opkomst van geautomatiseerde voertuigen, die we komende jaren steeds meer gaan zien in het verkeer. 
 

Verantwoorde introductie

Diverse onderzoeken tonen aan dat geautomatiseerde voertuigen kunnen bijdragen aan duurzame, veilige en inclusieve mobiliteit en verbeterde kwaliteit van de leefomgeving. Maar het risico bestaat dat beloften niet worden ingelost en er juist extra drukte of onveiligheid gaat ontstaan. Verantwoorde introductie van automatisch vervoer vraagt daarom om een stapsgewijze en weloverwogen aanpak. Daarin hebben verschillende partijen een rol: ontwikkelaars van voertuigen, ICT- en vervoerbedrijven, rijopleiders, wetgevers, toelatingsinstanties, kennisinstellingen, universiteiten én wegbeheerders.
 
Digitalisering biedt kansen om slimmer gebruik te maken van de ruimte en de fysieke ruimte te ‘ontrommelen’, waardoor de kwaliteit van de leefomgeving toeneemt. Fysieke infrastructuur wordt aangevuld met digitale infrastructuur, via nauwkeurige kaarten in navigatiesystemen, geavanceerde communicatie- en plaatsbepalingstechnologie en steeds meer data om het verkeer beter te managen en te automatiseren.
 

Slimme voertuigen

De auteurs geven zicht op ontwikkelsporen om onze wegen toekomstbestendig te maken. Met de basisprincipes van duurzaam veilig wegontwerp ligt er al een robuust fundament. Aanvullend zullen ontwerpers steeds meer moeten kijken door de bril van het ‘slimme voertuig’ dat de mens ondersteunt en steeds meer rijtaken automatisch kan uitvoeren. De vraag is of fysieke ontwerpelementen nog wel nodig zijn als bijvoorbeeld snelheidsbeheersing ook via technologie in het voertuig mogelijk is.
 
De auteurs laten zich niet hinderen door de huidige beperkingen van techniek en regelgeving. Ze kijken waar we met de kennis van nu denken uit te komen, en redeneren vervolgens terug naar nu. Daarbij hebben ze niet de illusie dat iedereen de beelden deelt. Hun bedoeling is juist om de discussie te bevorderen vanuit meerdere invalshoeken.
 

Kwaliteit van leven

Stip op de horizon is het jaar 2060 waarin technologische mogelijkheden een duidelijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven en de leefomgeving. Geautomatiseerde voertuigen, connectiviteit en digitalisering hebben daarin een belangrijke rol. Tegelijkertijd staat niet de technologie centraal, maar de mens en zijn omgeving.
 
Download de whitepaper Toekomstvaste inrichting van wegen vanaf deze pagina.

Scroll naar boven